Dieta wysokobiałkowa – opis i efekty diety

Dieta wysokobiałkowa nadaje się nie tylko dla sportowców chcących spalić tkankę tłuszczową i pracować nad budową mięśni. Jest ona również dobrym sposobem na wyrzeźbienie swojej sylwetki przez utratę zbędnych kilogramów umożliwiającym zdrowe i skuteczne odchudzanie.

 

Mimo że białko jest materiałem budulcowym, dieta wysokobiałkowa nie powoduje tycia, ponieważ jest ona uboga w materiał energetyczny, jakim są węglowodany oraz tłuszcze. Nadmiar białka wykorzystywany jest jako źródło energii spalając przy tym tłuszcz.

Dieta wysokobiałkowa zalecana jest w następujących sytuacjach bądź dolegliwościach:

  • zrzucenie zbędnych kilogramów,
  • cukrzyca,
  • niewydolność krążenia,
  • wyniszczenie organizmu,
  • nadczynność tarczycy,
  • choroby związane z długotrwałą gorączką.

Zasady odżywiania

Jak już wcześniej wspomniano, za tycie odpowiedzialne są węglowodany i tłuszcze, dlatego też stosując dietę wysokobiałkową należy ograniczyć ich ilość do minimum. W diecie tej należy się skupić na dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości białka pamiętając o tym, że na 1 kg masy ciała przypada ok. 2-2,5 g białka. Zapotrzebowanie na białko jest jednak zależne od danej osoby oraz jej aktywności, ponieważ np. w przypadku choroby służy ono również do odbudowy komórek.

dieta Dieta wysokobiałkowa   opis i efekty diety

W przestrzeganiu zasad diety pomoże Ci korzystanie z tabeli kalorycznej, dzięki czemu możliwe będzie określenie dokładnego zapotrzebowania organizmu w białko. Najwięcej białka zwierzęcego zawierają produkty mięsne, dlatego też dieta ta nie wymaga wielu wyrzeczeń od osób, które lubią tego typu potrawy. We wszystkich spożywanych w ciągu dnia potrawach białko powinno stanowić ok. 10-15%, a więc dla przeciętnego dorosłego człowieka jego ilość waha się w granicach 100-120 g na dobę.

Aby schudnąć można spokojnie spożywać nawet 4 dania dziennie:

  • na śniadanie wysokobiałkowe produkty z dodatkiem ciemnego pieczywa;
  • na drugie śniadanie warzywa;
  • na obiad najlepiej produkty mięsne, ryby i jaja;
  • na kolację warzywa i nabiał.

Źródłem białek są m.in.:

  • jaja;
  • mleko;
  • mięso i jego przetwory, np. kurczak, indyk, wołowina i cielęcina;
  • ryby, np. tuńczyk, łosoś i makrela;
  • żółty ser;
  • rośliny strączkowe;
  • chudy twaróg.

Osobom decydującym się na stosowanie diety wysokobiałkowej zaleca się również:

  • unikanie smażenia potraw w oleju;
  • unikanie potraw wysokokalorycznych;
  • zminimalizowanie ilości tłuszczów i węglowodanów.

Jeśli nie masz pomysłu na danie spełniające wymogi diety wysokobiałkowej, przeszukaj restauracje i wybierz się do takiej, która zapewni Ci odpowiednie menu.

Efekty diety

Każdy organizm ma inne potrzeby, dlatego też ciężko jest określić ile kg można stracić dzięki tej diecie. Najczęściej jednak w ciągu pierwszego miesiąca widoczne są pierwsze efekty w formie zgubienia nawet 5 kg.

Osoby stosujące dietę wysokobiałkową wypowiadają się na jej temat dość pozytywnie. Niestety pojawiają się także opinie na temat tego, że ze względu na utratę wody w organizmie, po zakończeniu diety może się pojawić efekt jojo. Ma to wynikać z faktu, iż do poprawnego funkcjonowania organizm potrzebuje odpowiedniej ilości wody, których w momencie stosowania diety było stanowczo za mało.

Kolejnym zastrzeżeniem jest fakt, iż często produkty mięsne i przetwory mleczne zawierają duże ilości szkodliwego cholesterolu. Dieta wysokobiałkowa może się również przyczynić do niedoboru wapnia w organizmie, dlatego też jeszcze przed rozpoczęciem stosowania omawianej diety należy się jak najdokładniej zapoznać z jej opisem i wymogami.

 

2 Responses to “Dieta wysokobiałkowa – opis i efekty diety”

  • ola:

    Mam nadzieje że schudne.

  • Sylwia:

    Nie do końca to jest chyba zdrowa dieta, w każdym razie nie dla każdego…Ja swoją dietkę zamawiam na oryginalne przepisy.pl i codziennie dostaję zdrowe posiłki na cały dzień. Dieta zbilansowana i pełnowartościowa do tego ruch i efekt murowany

Zostaw komentarz